Sandöbron

Sandöbron

När man nämner Sandö brukar det första folk tänker på vara Sandöbron. Sandöbron är världens största betongbro i ett spann. När den höll på att byggas 1939 rasade den. Händelsen fick dock inte så stor uppmärksamhet i media då Andra världskriget bröt ut dagen efter. Fram till det att HögaKustenbron byggdes utgjorde Sandöbron en del av väg E4.

1943 invigdes Sandöbron av dåvarande kommunikationsministern. Den var länge världens längsta betongbro byggd i ett spann. Bygget av bron var dock inte helt oproblematiskt då den rasade 31 augiusti 1939. Händelsen fick dock inget genomslag i media eftersom en viss tysk diktator fick för sig att invadera Polen dagen efter raset (men förhoppningsvis ej på grund av raset). 18 människor dog (av raset, betydligt fler i andra världskriget!). När bron stod klar hade den i alla fall världens längsta betongspann. Bron smälte fint in i Höga Kustens kuperade terräng.

En kommunikationspunkt

Sandöbron var länge en viktig kommunikationspunkt då E4an gick över den. Den ersatte dåtidens färjetrafik över Ångermanälven. Bron ligger mellan de bägge samhällena Lunde och Klockestrand i Kramfors kommun. Sandöbron byggdes tillräckligt hög för att släppa igenom stora lastfartyg. Efter 50 år hade både biltrafik och tung trafik ökat dock, och vägen runt bron var bitvis smal och krokig, med hög olycksfrevens. 1987 började Projekt Höga Kusten planeras: ett miljardprojekt som omfattade en ombyggnad av E4 och konstruktionen av HögaKustenbron. I och med att HögaKustenbron byggdes år 1997 drogs E4an om och gick där den går idag istället för över Sandöbron. Idag utgör bron en del av länsväg 332 som går från riksväg 90 till E4:an.

Byggkostnaderna motsvarade ungefär 101 miljoner kronor i dagens byggnadsvärde. Sandöbron är egentligen två broar, men det är den större man brukar prata syfta på när man nämner bron. Den är 811 meter lång och 10 meter bred. Den segelfria höjden är 40 meter.

Sandöbron är en del av Kramfors kommunvapen tillsammans med en kråka (på 1600-talet kallades invånarna i området för kråkor). Under en lång tid var brons vägbana i dåligt skick, men den renoverades och återinvigdes 2003 av dåvarande landshövdingen.

Stanna till på Sandö/Svanö

Det finns anledning att svänga av och ta sig en runtur på Sandö eller varför inte ta vägbanken ut till Svanö? På Sandö kan du ta en löptur eller annan träning och på Svanö finns en trevlig naturstig med informationsskyltar om den lokala faunan. På Sandö finns även goda möjligheter att motionera i fina miljöer. Ett räddningsgymnasium har sina lokaler i närheten och det finns en asfalterad motionsslinga på 1,8 kilometer som går runt området. Där går det både att springa, cykla och åka rullskidor. Längs med sträckan finns även en hinderbana som kan vara värd att prova.

Du kan även springa ut på närliggande Svanö via en härlig vägbank. Där kan du följa en stig utsmyckad med informationsskyltar om öns historia.

Du hittar till Sandö genom att köra mot Lunde från riksväg 90. Se karta här.

Boenden nära Sandö:

Salsåkers herrgård

Ett svar på “Sandöbron”

  1. Barndomsminnen, vi åkte alltid över Sandöbron när vi skulle till Lugnvik. Jag tycker att den är så himla vacker.
    När min mamma var liten så klättrade hon under själva vägen. Svårt att förstå för att hon är så feg nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*